Uranienborg

Familie/par - kr 360
1 Follominne inkludert

Uranienborg i Svartskog i juni 2011

Vi leser på nettstedet norway.com:
Polarfareren Roald Amundsen bodde i huset ved Bunnefjorden fra 1908 til 1928. Flere av Amundsens ekspedisjoner ble planlagt her. Amundsen forsvant i et forsøk på å redde luftskipet ITALIAs mannskap som var forvunnet i isen på vei til Nordpolen. Italienerne ble reddet, men hva som skjedde Amundsen og flyet som ble brukt, vet vi ikke.  Siste radiosignaler fra flyet ble oppfattet 18. juni 1928. Stedet har vært museum siden 1935.  Her kan du oppleve polarforskerens hjem slik det var da han døde.

Uranienborg er det samme navnet som på hans barndomshjem i Østfold. Her bodde han med venner og ansatte. To små eskimojenter har også bodd her. Han lovte å bekoste deres skolegang i Norge, men da han fikk økonomiske vansker, fant han det tryggest at de vokste opp blant sine slektninger i Alaska. Han tok fortsatt ansvar for dem.

2012 er et jubileumsår for vår polfarer Roald Amundsen - hundre år siden han kom først til  sydpolen.

En omvisning i den vakre sveitservillaen gir et godt innblikk i hans liv.
Follo Museum har forvaltningsansvaret for stedet.  Bestill omvisning på  tlf. 66 80 01 05

Vår leder Solveig Krogsrud og vår blide omviser

Historielaget hadde en vellykket tur selv om vi var få. Vår omviser var veldig flink til å sette oss inn i hvordan Amundsen hadde utstyrt sitt hjem, og hvordan han hadde ordnet seg.

Det var mange gjenstander fra reisene hans der. Det var utsøkte møbler med hans monogram på stolrygger. Det var tydelig at han hadde hatt kvinnehjelp med gardiner, puter og duker. Det var spesielt å se hvor moderne han var med badekar, toalett og bidé, og at kjøkkenet hadde innlagt varmtvannsbereder. Alt var praktisk innredet. Selv hadde han utstyrt soverommet med koøyer som  om bord i en båt. Her var lysthus og hundehus. Og uthus med plass til robåt.

På utsiden av tomta i enden av Roald Amundsens vei ligger dypvannsbrygga, men der kan en ikke gå inn med stor båt i lavvann. Nede ved brygga har det blitt satt opp en fin statue av Amundsen på ski med hund.

Bjørg tok mange bilder inne og ute. Hun legger foto ut på historielagets område på Picasa - Google.

Bilde av eskimo i dørglasset

Publisert 28.04.2012

forsiden | program | styret | grupper | minneord | høringsutvalget | laura brun | vedtekter | utgivelser | slektsgransking | historiske stier | registrering
frogns historie | arkivene | innmelding | lenker | til toppen av siden