Kongens jakke

Du er her: Forsiden / Arkivene / Nettsidearkiv / Kongens jakke printericon a a a

Foredrag om broderiet i kongens jakke

Frogn Historielag hadde  tirsdag 22. november møte i kantina på Seiersten skole

Sylvia Salvesen broderte med livet som innsats under sitt opphold på Grini under andre verdenskrig.

Kong Håkon den 7ende. Grini nov. 1942

Museumsdirektør Karin Berg fra Skimuseet holdt et engasjert foredrag.
Hun fortalte historien om det uforståelige tyveriet av kongens jakke og historien rundt broderiet i jakken, og om den spennende kvinnen som laget broderiet. Hun var spesialist på brodering og drev et firma som leverte broderier på bestilling med flere ansatte i Oslo i en periode.

Sylvia Salvesen var nær venn av kongefamilien og dronning Maud før krigen. Hun hadde bodd som nærmeste nabo til Kongsseteren i Oslo før hun kom til Frogn. Kongefamilien var ofte gjest på Ekeberg.
Sylvia Salvesen eide Ekeberg gård i Frogn, og den er fortsatt i familiens eie. Hun var en markant skikkelse i Frogn før, under og etter krigen.

Karin Berg har hatt mye kontakt med Sylvias familie mens hun skrev boka om tema, og i dag var familien tilstede under foredraget. Ekeberg gårds historie er nøye beskrevet i Mycklands gårdshistorie.
(Pdf-dokumentet på ca 700 sider har en søkefunksjon; klikk på kikkerten og skriv inn Ekeberg.)

Hun ble i juli 1943 transportert med Fangeskipet ”Monte Rosa” til Tyskland, og satt i konsentrasjonsleiren Ravensbruck til krigens slutt. Der kom det vel med at hun forsto tysk og var skrivekyndig. Hun bistod Grev Folke Bernadotte med å få skandinaviske kvinner ut av Ravensbruck,
og hun vitnet under rettssaken etter krigen mot torturistene i Ravensbruck.

Nettalbum med noen få bilder og med en enkel amatørvideosnutt med digitalt kamera.

Publisert 30.04.2012