Program 2021

Program 2021

Torsdag 17.juni kl.19.00 Årsmøte på Folkvang
Påmelding på sms til 91523679 eller til info@frogn-historielag.org pga covid 19-smitten.
Medlemmene har fått tilsendt årsmøtepapirene på epost eller med vanlig post dvs innkallingen: Årsmeldingen for 2020 og Regnskapet.
Foredrag etter årsmøtet: "Vi valgte Drøbak for sommeren"
Kunstnerne i Drøbak 1875 - 1935, ved forfatter og illustratør Jan-Kåre Øien.

Torsdag 24.juni - Tur med oppmøte kl.19.00 på parkeringsplassen på  Skiphelle
Jonsok og tur fra Skiphelle til minnesmerkene Donau og Sørland med guidene Solveig Krogsrud og Kjell Wærnhus. Fra steinhuset ved krigsvraket M/S Sørland videre til Kjeppestad og til isdammene ved Torget. Der holder Kjell Wærnhus foredrag om hollendertiden, tømmer og iseksport mens deltagerne får seg en matbit og en god kopp kaffe.
Medlemmer blir invitert per epost og brev.

Søndag 29.august - Sportsandakt og Stolpejakt - på Søndre Knardal i Nordre Frogn kl.12.00
Ta med egen kaffe og noe å bite i.
Det blir skiltet parkering ved fjøset på Søndre Knardal.  Herfra beveger vi oss inn i skogen til taje (skiltet Toiet)  for sportsandakten ved sokeprest Dag-Kjetil Hartberg.

Vandring langs Stolpejakten Søndre Knardal med korte historier underveis med Torill Weikopf.
Løypa går i lett skogsterreng, men er litt krevende pga to bratte, men korte stigninger. Lengde 4 km. Ta gjerne med gåstaver om du er litt dårlig til beins.
Etter to timer tar vi avslutningen på tunet på Knardal med medbrakt niste og kaffe på termos.

Etter kaffen rusler vi til historielagets informasjonskilt ved myra der et tysk fly ble skutt ned 9.april 1940.
Det er en strekning på rundt 200 meter. Det er ei søkkemyr og ingen har klart å ta opp flyet. Derfor regnes myra som en fredet gravplass.

Lørdag 18.september - Kulturglimt fra Frogns foreninger og grupper i SMIA flerbrukshus.
Kl.16.30: Historielaget er invitert til å presentere virksomheten sin fra fortid og nåtid.
Vi presenterte Frogn i førhistorisk tid med istid og morenejord, med Isskjæring som næringsvei, Industri langs Årungselva før, prosjekt Martha Zachariasdatter Carlsen og med innføring i Slektsforskning og  om  historielagets gruppe på Frogn bibliotek.

Lørdag 25.sept - Kopås og Husvik
For medlemmer av Frogn historielag! Historisk vandring på Kopås og Husvik med guide Morten Svinndal.
Oppmøte på Sagajordet/Løkka stadion lørdag 25. september kl 1200.
Servering kaffe og kake etter turen.
Ønsker du å være med så meld deg gjerne inn i Frogn historielag!

Onsdag 17.november kl.19.00 på Follo Museum - åpent møte  med foredrag. Even Sugstad besøker oss igjen og denne gangen m. foredraget om 3Byoriginaler og personligheter i Oslo på 50-tallet: Luse-Frantz, advokat Hermansen, Homansbyens dronning, Snipp Møller, Aagot med rullatoren og Sving deg er noen av personlighetene vi får presentert. Kaffe m. noe til serveres også.

Vi bekjentgjør med epost til medlemmene, på denne hjemmesiden og på Facebooksiden vår.
Vi bruker også  Amta.no velg Meny og kalender - Hva skjer  i Follo

Tidligere års programmer i  webarkivet.

Publisert 26.01.2022