Program 2009

ARBEIDSPROGRAM FOR 2009

Torsdag 5. mars - Kl. 19 på Seiersten skole i kantina. Årsmøte med kåseri ved Arne Nesje: Hva kreves for å bli en ekte frogning?

Tirsdag 21. april- kl. 19 på Seiersten skole i kantina, inngang fra Belsjøveien. Tema: Nøstvetkulturene, foredrag ved Håkon Glørstad som er dr.philos. og arkeolog ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Steinalderfunnene på Glenne i Nordre Frogn hører også til denne kulturen. Mer om Glørstad

Søndag 3. mai- 200 år siden Niels Carlsen døde. Han og familien bygde Drøbak kirke, almueskolen i Apotekergården og Hospitalet. Kl.15 - 17 guider Per-Willy Færgestad rundt til aktuelle bygg. Kl. 19 er det gudstjeneste i kirken og kransenedleggelse ute v.ordfører Vestby. Sang ved Frogn mannskor.  Bernhard Magnussen sier minneord om Niels Carlsen i kirken og har foredrag på Hospitalet med lysbilder om familien Carlsen. Lysbildene er satt sammen av Sven Lindblad.

Lørdag 6. juni - Tur  ut til Steilene, øygruppa vest for Nesodden. Guiding ved Sverre Joramo. Vi møtes på Alværn brygge kl.13.30 og settes over til Landsteilene i båt i puljer på 10 personer. Se omtale av Landsteilene her.

Vi deltar også på torget i Drøbak med stand ifbm Frogn, frognere, frognest samme dag.

Lørdag 13. juni - Demonstrasjon i Smia på Øvre Glenne kl. 14.
Eier Hans-Petter Glenne demonstrerer for oss smedens yrke og forteller om virksomheten i smia. Før kom det folk fra hele Follo hit for å få reparert vognhjul og redskap. Dette er Frogn historielags ene bidrag til Kulturminneåret 2009. Gården Øvre Glenne har adressen Glenneveien 355, 1455 Nordre Frogn, og den ligger rett ved krysset hvor veien som fører til Blylaget tar av fra Nesoddveien.

Søndag 23. august - Vi inviterer til tur sammen med Frogn menighet etter gudstjenesten.
Forandring: Turen går fra Fløyspjeld til Tjuvåsen. Forslaget tur retur Froen-Fløyspjeld blir for tungt å gå om høsten når det er så langt gress.  Derfor biler vi ned til parkeringsplassen på Fløyspjeld v. Rv156 og går derfra kl. 12.30 til bygdeborgen Tjuvåsen hvor det også er en røverhule. Vår tursjef Kjell Roxrud leder oss.

Søndag 20. september - Vandring med Torstein Aamodt langs Oscarborgs østlige flankeforsvar fra Heer til Husviktangen (1905-linjen). Oppmøte ved porten til barnehagen på Heer. Turen starter kl.12.00.  Fakta om unionsoppløsningen i 1905 på Nasjonalbibliotekets sider.
Dette er vårt andre bidrag til Kulturminneåret 2009 og er derfor et åpent arrangement i Follo.

Lørdag 26. september - Populær reprise kl. 12-15 : Demonstrasjon i Smia på Øvre Glenne.

Tirsdag 20. oktober - høstmøte kl.19.00  i kantina på Seiersten skole i Belsjøv. 1.
Kveldens tema er Om storgårder i Frogn. Per-Willy Færgestad og Jan Wold Hansen gir oss en innføring. Byggekunst og historie.

November - Viderekommende kurs om slekt på data blir arrangert hvis det er nok interesse. Interesserte bør melde seg innen 30. oktober på epost til info@frogn.historielag.org eller per telefon til mobil 922.55.649. Det blir kurs i november-desember eller uti januar-februar hvis vi kommer i gang.

Kulturminneåret 2009 - vil ta for seg Dagliglivets historie
                                        Besøk hjemmesiden til Kulturminneåret