Program 2018

Program 2018

Torsdag 25. jan på Follo museum kl.19.00
Foredrag om Gravminner i et historisk perspektiv ved Oddbjørn Sørmoen som er utdannet mag.art i kunsthistorie. Han er spesialist på kirkebygg og kirkegårder. Han er rådgiver også internasjonalt.

Onsdag 14. mars på Follo museum kl.19.00
Årsmøte først. Foredrag etterpå: Besøk fra Vestby historielag. Leder Jørn Svendsen forteller om hvordan Vestby Historielag har arbeidet med dokumentasjon av gamle barneleker. På et arrangement på Gressbanen i Vestby ble mye satt i scene og lekene dokumentert gjennom foto og video. NRK Super filmet og sendte også fra dette arrangementet. Jørn Svendsen vil fortelle om dette arbeidet og vise oss noe av materialet.
Enkel bevertning.

Lørdag 28. april kl.14 - BLI MED PÅ TUR TIL SPRO GRUVE
Frogn Historielag inviterer til spennende rusletur til gruven på Spro
Lokalhistoriker Hilde Degerud Jahr, Frogn, og geolog Kjersti Iden, Ski, er våre guider.
Ta gjerne med mat og drikke. NB: Turen går i delvis ulendt terreng.
Følg vei 157, og ta av til Nordre Spro Brygge.
Plass til god parkering!  Alle er velkommen!
Spørsmål kan rettes til 909 26 280 / info@frogn-historielag.org

Torsdag 23. august kl 18.00 - Lansering av boka "Årungvassdraget"
Årungselva og Tjuvåsen-bokpresentasjon torsdag 23.august 18.00 Frogn og Ås historielag inviterer til presentasjon av nyutgitt bok som forteller historien til dette spennende og innholdsrike området. Presentasjonen skjer nettopp her, på Tjuvåsen.
Forfatteren av boka; Vidar Asheim, står for framføringen.
Det kan parkeres på gjesteparkering hos firmaet DACHSER.
Rv.156: Kjør over Årungselva 300m på veien mot Nesodden (Nesoddveien 22),
kjør inn langs bedriften til baksiden.
Oppmøte på på parkeringsplassen, senest kl.18.00, for avgang opp til Tjuvåsen.
Skotøy og klær etter forholdene. Ta gjerne med egen kaffe.
Turen går igjennom noe ulendt og bratt terreng.
Boka vil være i salg etter gjennomført tur og koster kr 198

Søndag 26. august: HISTORISK BÅTTUR MED JACOBINE
Frogn Historielags store sommerarrangement, der guidene Harald Lorentzen, Håvard Steinsholt og Siri Iversen vil lose oss fra brygge til brygge i Bunnefjorden – om bord på «Jacobine».
Den historiske båtturen går av stabelen søndag 26. august, og varer i tre timer.
Begge avganger kl.12.00 og kl.15.00 var fulltegnet, men det kan hende noe blir ledig.
Ring hvis du er interessert.
Pris per person er 300 kr. Kaffe og kaker er inkludert. I tillegg blir det anledning til å kjøpe drikke.
Turen starter ved Brevik brygge i Nordre Frogn.
Det er gratis parkering på Dalbanen syv minutter fra brygga.
Spørsmål rettes til Torill Weiskopf via mobil 915 23 679 eller epost weiskopf@online.no
Ellers kontakt leder Arne Rød på info@frogn.historielag.org
VIKTIG BESKJED!
Hvis du ikke får brukt billetten din, eller har overlatt den til noen andre, så gi beskjed til Torill (915 23 679)
Frogn Historielag kan dessverre ikke refundere billetten fra og med 15.august.

Tirsdag 11. sept kl 19.00 på Folkvang - Tradisjonsmat– Foredrag ved Gunn Jorunn Sørum som har ledet prosjektet Norsk Tradisjonsmat i regi av Norsk Bygdekvinnelag i 2017.
Gjennom prosjektet ble det samlet oppskrifter på lokale tradisjonsretter fra hele landet samlet på det nye nettstedet www.norsktradisjonsmat.no. På nettstedet ligger mer enn 900 oppskrifter, videoer og dokumenter.
Bygdekvinnelaget holder møtet i samarbeid med Frogn Historielag og Frogn husflidslag.

Onsdag 12. sept kl 19.00 på Follo Museum - Tema: Ishandelen i Frogn – dammer og byggverk ved Hilde Degerud.

Lørdag 15. sept kl 12.00-14.00 – Befaring til isdammer

Lørdag 22. sept og søndag 23. sept på Folkvang: Vi står på stand for laget

Torsdag 22. november kl.19.00 på Follo museum: Kulturminner som reiselivsopplevelse
- en svært viktig del av lokal identitet og turistens eller lokalbefolkningens ønsker om opplevelse.
Hva kan være et lokalt Historielags rolle? Konflikt mellom å tilgjengeliggjøre og samtidig
beskytte våre kulturminner.
Knut Aandal, daglig leder i Akershus Reiselivsråd og Visit Follo, om reiselivets planer og ambisjoner. Samspill om opplevelse av kulturminner.
Follo museum ved Marit Solli om museet som reiselivsfyrtårn i Frogn: Samspill om lokalhistorie.
Stolpejakten et nytt tilbud til kombinasjon trim og kunnskap om steder - lokal opplevelse og læring ved Roger Schäffer, prosjektleder i DFI - Drøbak og Frogn Idrettslag.

Tidligere års programmer fra 2017 tilbake til 2004 kan en lese i webarkivet.

Vi vil også annonsere i Hva skjer i Amta's tirsdagsavis, i Aktivitetskalenderen på Follo Historielags webside og i Frogn kommunes Kalender

(sist oppdatert 21.11.2018)

avsnitt